اولیای پیش دبستانی بخوانند



کودک شما شش ساله است .می تواند به خوبی حدود نیم ساعت تمرکز کند ،می تواند برخی مسائل را کاملاً توضیح دهد . به آسانی و بدون اضطراب مدتی از شما دور باشد. باکودکان دیگرگروه های کوچک تشکیل می دهد و مدّتها با آنها سرگرم می شود. لباسش را می تواند بپوشد و به تنهایی به دستشویی می رود و نظافت می کند

 

 


مفاهیمی مثل بالا ،پایین ،عقب جلو و رنگ ها را  می داند . اسم و فامیل خود را می داند و می تواند تا 10 بشمارد. او آماده می شود که به کلاس اول برود و شما شادی ای دارید در عمق وجود تان ......

امّا این شادی با اضطرابی سخت همراه است .با اضطرابی که نمی توانید آن را نادیده بگیرید.به دنبال بهترین مدرسه ،بهترین معلّم و بهترین ها برای فرزندتان هستید.

برای کم کردن این اضطراب و هم چنین برای آسان تر کردن و هموار کردن راهتان باید دست به کار شوید...همین الان آغاز کنید...کارهایتان را مرتّب کنید و بچّه ها را حاضر کنید....

توصیه هایی برای آماده سازی کودکان برای ورود به مدرسه ،شاید بتواند چراغ راه پرفراز و نشیب تان باشد.


آماده سازی و پرورش کودکان برای ورود به مدرسه:

پرورش مهارت های عمومی:

·       سلام کردن و برقراری ارتباط با بزرگتر ها را به او بیاموزید.


·       اجازه گرفتن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرین کنید .


·       به کودک این اطمینان را بدهید که اگر در مدرسه مشکلی داشت ، می تواند خیلی آسان آن مشکل را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارد.


·       به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او یاد بدهید.


·       آداب دستشویی رفتن و رعایت بهداشت فردی را به طور کامل در او کنترل کنید.


·       نحوه ی صحبت کردن او را مورد ارزشیابی قرار بدهید . بلند ، آرام ، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرین کنید. در بازی های ساده گاهی معلّم شوید، گاهی یک دوست  و گاهی خود دانش آموز.


·       پوشیدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرین کنید.


·       هنگامی که برای او وسیله ای می خرید ، حتماً او را همراه ببرید.(خرید وسایل را زیاد به تعویق نیندازید . این امر برای کودک پر از شادی و نشاط است. اجازه بدهید تا چند هفته مرتّب وسایلش را چک کند و با آنها ارتباط برقرار کند .)


·       در خرید کیف مدرسه نهایت دقّت را به خرج بدهید. برای کودک کیفی بخرید که اندازه و جنس مناسبی داشته باشد . کیف بچّه ها ترجیحاً از نوع کوله پشتی باشد امّا دسته ای هم برای حمل آسان داشته باشد. کیف باید دارای چند جیب متعدد باشد تا طبقه بندی وسایل برای کودک میسّر باشد.


·       نگهداری و حفظ وسایل را به او یاد بدهید . وسایلش را برایش معرّفی کنید و موارد استفاده و مکان آن را در کیف و یا جامدادی برایش توضیح دهید.


·       دفتر هایش را جلو چشمش جلد کنید و اسم و فامیلش را روی همه ی وسایلش بچسبانید.چشم کودک را با مارک مداد رنگی و سایر وسایل آشنا کنید.


·       استفاده از لیوان و دستمال و سایر وسایل مربوط به طرز خوردن تغذیه در مدرسه را در منزل تمرین کنید .


·       پیاده و سوار شدن به سرویس و آداب استفاده از سرویس و نکات ایمنی را به آموزش دهید . سعی کنید با برنامه ریزی دقیق و مرتّب ، اضطراب ناشی از جاماندن از سرویس را به حداقل برسانید .


·       در منزل به او مسئولیّت بدهید . این امر موجب پرورش حس دقّت ،اتکاء به نفس و مسئولیت پذیری در وی می شود.



پرورش مهارت های جسمانی:


·       حتماً واکسن کودک را یکی دو ماه قبل از آغاز مدارس تزریق کنید.


·       از لحاظ سلامت عمومی او را بررسی کنید . آزمایش انگل و سنجش سلامت عمومی زیر نظر متخصص تغذیه و ترمیم دندان ها ی پوسیده احتمال غیبت های مکرر در طول سال تحصیلی را به حداقل می رساند .


·       در بین بازی های کودک ، بازی هایی نظیر  پرتاب توپ در حلقه ، بازی با خمیر ، بازی های فکر ی، حل کردن ماز (مارپیچ) های ساده- موجود در انواع مجلات کودک – حتماً شاخص تر باشد.


·       حتماً ساعاتی در منزل به کتاب خواندن ، تماشای تلویزیون و آرام و ساکت بودن گذرانده شود .


·   ساعت خواب او را به طور جدّی تنظیم کنید.



رورش مهارت های تخصصی:


·       اگر به نظر خودتان یا به عقیده ی مربیان پیش دبستانی ، کودک شما بیش فعّال ، کم توجّه یا کم تمرکز است رفع مشکل را هر چه زودتر آغاز کنید.


·       یک دفتر خط دار در اختیار کودک قرار دهید و مفهوم ، اوّل و آخر خط، بالا و پایین دفتر و یک خط در میان را به او یاد بدهید.


·       نحوه ی پاک کردن مطالب و نحوه ی تراشیدن مداد ها را به او آموزش بدهید.


·       سعی کنید مشکلات تکلّمی کودک را رفع کنید . در منزل گاهی به زبان نوشتاری با او حرف بزنید . موقع خواندن کتاب ،عیناً متن کتاب را برای او بخوانید و از قصّه گویی به زبان عامیانه بپرهیزید.


·       طرز گرفتن مداد و نشستن را به او آموزش دهید.


·       در منزل با اوپر کردن نقطه چین و خط چین وکار کنید .


·       تشخیص سمت چپ و سمت راست را به او یاد بدهید .


·       دسته بندی و طبقه بندی چیزها را بر اساس ویژگی های مشترک به او بیاموزید . (انواع لوبیا- اسباب بازی ها – کفش ها – لباس ها )


·       مکان مناسب را برای انجام تکالیف تعینین کنید . آن مکان باید عاری از هر گونه عامل مخل و محرّک باشد.


·       شعر خوانی  دایره ی فهم زبان کودک را بالا می برد .


·       به او این اعتماد به نفس را بدهید که در کارهایش از دیگران تقلید نکند . امّا در صورت تقلید او را سرزنش نکنید . چون در این مقطع سنّی تقلید یکی از ابزارهای آموزش است .




کودکی که برای اولین بار از خانه و خانواده جدا شده و مدتی را در محیط بیرون از خانه به سر می برد، در معرض آموزش دانش ها و مهارت های مختلف و نیز شیوه های برخورد با دیگران و رفتار جمعی است ، لذا باید ترتیبی اتخاذ کنیم که ارتباطات او، پدر و مادرش و نیز معلم ، مدرسه و محیط محل تحصیل و سکونت او از هر لحاظ با هم در تعامل باشد.اگر همراه کودک به مدرسه می آیید، بموقع حاضر شوید.


می توانید ضمن همراهی ، به او بیاموزید که وجود شما را به عنوان یک همراه موقت بپذیرد تا مراقبت شما موجب اتکای بیش از اندازه او به شما نشود. خوابیدن بموقع و کافی اهمیت زیادی دارد. دقت کنید کودک غذایش را بموقع خورده و به اندازه کافی استراحت کرده باشد. اگر فرزندتان از هم اکنون که آغاز ورود به دبستان است با لزوم برنامه ریزی و رعایت نظم و انضباط آشنا شود، بدون شک در آینده از مشکلات ناشی از بی نظمی رنج نخواهد برد.


اگر احساس می کنید که فرزند شما از رفتن به مدرسه بیم دارد، در راه با او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که جای هیچ نگرانی ای نیست. بازگو کردن خاطرات گذشته او را سرگرم و دلگرم خواهد کرد.این بیم کاذب، نتیجه جدا شدن کودک از محیط خانه و ورود او به محیطی است که هیچ گونه آگاهی در مورد آن ندارد و همچنین پیوستن به جمع دیگر دانش آموزان است.بنابراین اگر تفاوت های مدرسه و خانواده برای کودک تشریح شده و برتری های محیط دوم برایش بازگو شوند، به مرور از بیم کاذب کاسته می شود.

نظرات 4 + ارسال نظر
یزدانی پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 18:42

بسیار جالب بود ممنون

سمایی (مامان آیه) سه‌شنبه 5 آذر 1392 ساعت 22:33

از مطلب خوبی که گذاشتید ممنونم.........

ندا رضازاده سه‌شنبه 5 آذر 1392 ساعت 16:15

باسلام وخسته نباشیدخدمت خانم نصرالهی.مطالب موجود در وبلاگ بسیار اموزنده میباشد.از دلسوزی و راهنمایی های شما بسیار قدردان هستم.باتشکر دریانی نژاد

mohadese-farjud دوشنبه 27 آبان 1392 ساعت 17:37 http://flowersenglishclub.blogsky.com

سلام خانوم نصرالهی از مطالب اموزنده ای که برامون گذاشتید متشکرم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.